Bjäre som jag ser det...

... fortsättning

 

Vem vet något om dessa krigshistoriska bjärebor? De glömda blockadbrytarna är arbetsnamnet på en populärhistorisk bok som jag räknar med ska vara färdig till Biblioteksmässan i Göteborg 2015, dvs om c:a två år. Boken är en fristående fortsättning på Den glömda armén (första upplagan 2005), som handlar om norska s.k. polistrupper som rustades i hemlighet i Sverige 1943-45, och De glömda agenterna (2010) vars undertitel ”Norsk-svenska vapenbröder mot Nazi-Tyskland” signalerar dess övergripande tema. Mitt nya bokprojekt ska resultera i en sista del i en trilogi om bortglömda och/eller förträngda företeelser, händelser och personligheter i norsk-svensk samtidshistoria under andra världskriget. Båda mina tidigare böcker har också utgivits i Norge. De glömda blockadbrytarna ska lyfta fram de modiga, ja våghalsiga unga män, mest norrmän men också brittiska medborgare, som försökte bryta Nazi-Tysklands blockad på Skagerak och Nordsjön under kriget. Ett par svenskar med koppling till nordvästra Skåne figurerar också i denna spännande histora. En av dem är IVAR HENRY BLÜCKER, född i Båstad 1892, som senare blev kapten och hamnfogde i Göteborg. Han hjälpte då de britter och norrmän som organiserade sjöfart från Väst-Sverige till Storbritannien. Fartygen skulle frakta både strategiska varor – kullager, specialstål m.m. – och rekryter till de allierade trupperna. Ivar Blücker gick tidigt till sjöss, for bl.a. till Australien 1921, var lärare vid Naviga-tionsskolan i Göteborg 1922, gifte sig 1923, och tycks mitt under brinnande världs-krig ha tagit sig till USA. Han dog eventuellt 1955 och dödförklarades i varje fall 1956. Han hade en bror, Karl Fredrik (född 1891 i Värö, Hallands län, och död i Hälsingborg 1975), och en syster, Helga Sofia (född i Båstad 1900 och död där 1953). Föräldrarna var Johan August, kustvakt (född i Löddeköping 1861 och död i Båstad 1953) och Maria Elisabeth f. Dalberg (född i Landa 1866 och död i Båstad 1953). Den andre personen som jag är nyfiken på är PER ”PELLE” LOVÉN, som försökte ta sig till Storbritannien med ett 100-tal norrmän på ett svenskt insjöfartyg i december 1941. De tvingades vända p.g.a. stormigt väder. Per Lovén (född i Norrköping 1914), som då var värnpliktig korpral, blev arresterad av svensk polis men ganska snart fri-släppt. Tio år senare grundade han Transair, som först flög stockholmska kvällstid-ningar till landsorten och därefter var pionjär bland inom charterturismen till Medel-havet. Transair blev 1975 dotterbolag till SAS och upphörde som företag 1981. Per Lovén gifte sig 1943 med Ingegärd Anna Elisabet (född i Norrköping 1915). Paret byggde 1965 ett hus vid Baggebol i Lästringe socken (Tystberga i Sörmland), vilket de sålde 1971 och flyttade till Stenåsavägen 3 i Båstad. I första hand vill jag gärna veta mer om Per Lovéns förehavanden under andra världskriget, vad som drev honom att försöka komma över till Storbritannien och vilka efterräkningarna blev då denna expedition misslyckades och han greps av svensk polis. Vilka var hans resurser för att så snabbt etablera Transair Sweden AB? Anders Johansson, medarbetare i Dagens Nyheter 1965-2001, därefter seniormedborgare, författare, frilanser och kulturarvsentreprenör Epost aj.torpethoglund@bahnhof.se Tel 0709 – 360 355.